Selle lehe eesmärk on nüüd kokku koondada info erinevate põnevate IKT teemaliste ürituste ja võistluste kohta ning teha info leidmine õpetajate ja lapsevanemate jaoks lihtsamaks. Igast noorest ei saa kindlasti tulevikus IKT spetsialisti, kuid mitte ühelegi noorele ei tee halba see, kui ta teab veidi rohkem digimaailma telgitagustest. Kahjuks kõikides koolides ei ole eraldi informaatikatundi ning seetõttu peame kõik ühiselt pingutama, et noorte digipädevusi arendada ning leida üles need noored, kellel on annet ja huvi teema vastu sügavamalt.
Siit leiad väga erinevatele tasemetele ja vanustele mõeldud üritusi ja võistlusi ning ideaalis võiks iga Eesti õpilane osaleda õppeaasta jooksul vähemalt ühel IKT teemalises ettevõtmises. Kui jätta välja väga spetsiifilised informaatikaolümpiaadid ja kübervõistlused, siis enamik neist ettevõtmistest aitab arendada matemaatilist loogikat, funktsionaalset lugemisoskust ning igapäevaseid digipädevusi ja seda kõike on vaja nii noortel kui ka mitte väga noortel 😉
Sellel teemal kirjutasin ka Õpetajate Lehte pikema arvamusloo “Kes vastutab, et noored saaksid infoühiskonnas edukalt hakkama?” (17.09)
Ja muidugi võid alati ka ise läbi viia oma lapse klassis ühe kooditunni – tegin selle kohta ka ühe juhendvideo oma YouTube kanalisse.
Ürituste kalender 2024/2025 õppeaastal
Kui miski on siit nimekirjast puudu, siis kirjuta mulle.
Täiendava info nägemiseks kliki sind huvitava ürituse nime peal.
Registreerimine kuni 7.09 – eelvoor toimub 14.09 ja lõppvoor 1.11.2024
Kübervõistlus algajatele huvlistele vanuses 15-24. Eelvoor on onlinest kokku pandud tiimidega. Lõppvoorule saavad parimad Tartu Ülikooli Spordihoones.
1.11 ürituse raames toimub avatud mess ja üritus kõikidele.
Rohkem infot: https://ctftech.com/telia-cyber-battle-of-nordic-baltic-2024-cybercation/
Ideedekonkurss, mille teemaks on, kuidas tehisintellekti abil paremaks õpilaseks saada.
Rohkem infot: www.solvefortomorrowbaltics.com/et/
Küberpähkel on mõeldud 4.-9. klassi õpilastele ja testitakse üldisi digi- ja informaatikapädevusi digiturvalisuse võtmes. Registreeruma ei pea ja materjalid saadaval nii eesti kui vene keeles.
Küberpuuring on mõeldud 7.-12. õpilastele ja testitakse üldisi informaatika pädevusi keerulisemas küberturvalisuse ja loogika võtmes. Kool peab ennast registreerima hiljemalt 26.09.
Küberpähkel ja Küberpuuring on hea võimalus nii õpilastele kui koolile saada ülevaade oma tasemest ning leida üles need noored, kes võiksid juba keerulisematest väljakutsetest osas võtta.
Rohkem infot: kyberpahkel.ee
05.10.2024 Tartus – TÜ Delta keskuses, Narva mnt 18, Tartu Tartu seminarile registreerimine ja info – https://forms.gle/HH6Hi9CGXL6h7cLD8
06.10.2024 Tallinnas – Emili koolis, Lõõtsa 4c, Tallinn Tallinna seminarile registreerimine ja info – https://forms.gle/zzcJ5ZrinahTCPqWA
Täpsustavate küsimuste korral pöörduge julgesti: Mariana Kukk (mariana.kukk@ut.ee), Ramon Rantsus (ramon@robootika.ee)
Oodatud on kõik huvilised (sh ka tudengid ja täiskasvanud), kes tahavad oma programmeerimisoskusi proovile panna. Võistlus toimub internetis ja kõige nooremad osalejad eelmine hooaeg olid näiteks 5. klassist.
Rohkem infot: eio.ee
Õpilasleiutajate riikliku konkursi eesmärk on väärtustada teadus- ja arendustegevust ning innovatsiooni õpilaskonnas, stimuleerida õpilaste aktiivsust teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni alal ning avaldada tunnustust väljapaistvaid tulemusi saavutanud õpilastele ja õpilaskollektiividele, nende juhendajatele ja õpetajatele ning koolidele.
2024. aasta õpilasleiutajate riiklik konkurss on väljakuulutatud, osalemisvorm avatakse 1.augustil ja tööde esitamise tähtaeg on hiljemalt 15.oktoobril.
Rohkem infot: https://etag.ee/tegevused/konkursid/opilasleiutajate-konkurss/
ELi programmeerimisnädal Code Week on rohujuuretasandi algatus, mille eesmärk on õpetada inimestele lõbusal ja kaasahaaraval viisil programmeerimist ja digitaalset kirjaoskust.
Loe lisaks: https://codeweek.eu/
TalTech IT-didaktikakeskus viib läbi programmi “IduProjekt”, mille eesmärgiks on aidata koolidel paremini ellu viia ettevõtlusõpet, loovtööde ja uurimistööde, projektõppe tegemast, infotehnoloogia ja küberturvalisuse teemal. Programmi võivad kandideerida üldhariduskoolid ja kutsekoolid 7.-12. klassi või kuni 19 aastaste õppijatega.
Programmi kestvus: 31.10.24 – 31.08.2025
Programmi registreerumise lõpp: 11.10.24
Link
Kontakt: Catlyn Kirna
catlyn.kirna@taltech.ee
Registreeri https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScitACBn_jmfplDshZnNMU99TtwVdVVnmt40XQjnYp1US1VKw/viewform
Baltikumis ja Põhjamaades ainulaadne puldiga juhitavatele või autonoomsetele lahingurobotitele mõeldud võistlus, kus masinad püüavad üksteist spetsiaalselt võitluseks ehitatud areenil kahjutuks teha.
AHHAA Robolahing toimub 1.-2. novembril Lange Motokeskuses.
Rohkem infot robolahing.ee
Rahvusvaheline võistlus tudengitele, kus erinevate NATO riikide tiimid panevad end proovile valeinfoga võitlemisel.
Oodatud kõik huvilised 5.-12. klass. Aitab arendada ka matemaatilist loogikat ja funktsionaalset lugemisoskust ning seega sobib suurepäraselt ka matemaatika või eesti keele tundi. Osalemiseks ei pea oskama programmeerimist.
Rohkem infot: kobras.eio.ee
Pärnu Rääma Põhikoolist välja kasvanud algatus, kus kõik saavad kiirelt oma teadmised proovile panna ja toredaid auhindu võita.
Rohkem infot: nutiraama.weebly.com
Konkursile ootame noorte fantaasiarikkaid digitaalseid kunstiteoseid, mis uurivad loovuse ja tehnoloogia põnevat koosmängu – kuidas loovus kujundab tehnoloogia arengut ning kuidas tehnoloogia avab uusi võimalusi meie loovuse väljendamiseks.
Konkursitöid saab esitada 16. septembrist kuni 30. novembrini 2024. Osaleda saavad kõik õpilased 1.-12. klassist. Kunstiteos peab olema loodud digitaalselt, kasutades selleks vabalt valitud programme ja tööriistu. Žürii valib igas vanusegrupis välja kolm parimat tööd ning eriauhind antakse Jaan Aru lemmiktööle.
Konkursi peaauhinnaks neljas vanuseastmes on iPad Air loovuskomplekt, mis võimaldab noortel oma loovust edasi arendada ja ideid ellu viia.
Rohkem infot: https://progetiiger.ee/tool/111/digikunsti-konkurss
Palju erineval tasemel võistlusi ja põnevad töötoad. Toimub Tallinnas Unibet Arenas.
Rohkem infot: robotex.international
Mõeldud põhikooli ja gümnaasiumiõpilastele, kes tahavad oma programmeerimisoskusi proovile panna. Vajalik vähemalt elementaarsed teadmised programmeerimisest. Toimub erinevates kohtades üle Eesti.
Rohkem infot: eio.ee
Robotite korvpalli ja jalgpallivõistlused õpilastele ja tudengitele. Toimub Tartus.
Rohkem infot: deltaschool.ut.ee/delta_x
Võistlus tiimidele – hinnatakse roboti ehitamise oskust, programmeerimisoskusi, tiimitöö ja projektijuhtimise oskusi. Osalema on oodatud noored vanuses 9-16 ja vajalik on LEGO Spike / EV3 robot.
Rohkem infot: www.firstlegoleague.ee/challenge
KüberNööpnõel on mõeldud 1.-6. klassi õpilastele ja testitakse üldisi digipädevusi.
Küberpõgenemistuba on omaloomingu võistlus 5.-12. klasside (sh ka kutsekoolid) õpilastele, kus peab looma küberturvalisuse teemalise õppevahendi.
Rohkem infot: kyberpahkel.ee
Pärnu Rääma Põhikoolist välja kasvanud algatus, kus kõik saavad kiirelt oma teadmised proovile panna ja toredaid auhindu võita.
Rohkem infot: nutiraama.weebly.com
Kuigi väidetavalt on tegu matemaatikavõistlusega, siis selle kevade kogemuse järgi meenutab see veidi FLLi ja veidi Kobrast ning seega sobib siia nimekirja ka väga hästi.
Põhikooli III aste / gümnaasium
Toimub: Tallinn ja Tartu
Rohkem infot: math.naboj.org/ee/et
14-25 aastastele kübertalentidele avatud EU taseme võistlus (aga kõik võivad osaleda). Eesti kasutab seda ka kvalifikatsioonivõistluseks ECSC Eesti esindustiimi saamiseks.
Rohkem infot: ecsc.ee
FLL Explore näitus 6-9-aastastele. FLL robotimäng, LEGO mäkketõus, LEGO sumo, LEGO loovtöö – I–III kooliaste. Ideest prototüübini koolitussarja läbinud noorte tööde näitus, LEEN projekti raames.
Robootikavõistlused on avatud osalejatele üle Eesti.
Korraldab MTÜ Nuti-Võlur, Triinu Grossmann.
Täpsem info oktoobri alguses tuleb, kuid plaanis on pakkuda palju põnevaid erinevaid väljakutseid kõigile noortele tehnikahuvilistele.
Laagri Robocity on eelkõige Saue valla noortele mõeldud tehnikaüritus, kus nooremad õpilased saavad osaleda LEGO mudelite näitusel, vanemad õpilased saavad enda oskuseid proovile panna võistlustel ning on ka palju põnevaid tegevusi teistele külalistele.
Täpsem info: robocity.ee
Kus ja kuidas saaks noor õppida progammeerimist/robootikat?
Huviringide andmebaasi leiad lehelt huviring.ee
Scratch on visuaalne programmeerimiskeel, mis on loodud eelkõige lastele ja algajatele programmeerimise õpetamiseks. See võimaldab kasutajatel lohistada ja ühendada värvilisi plokke, et luua mänge, animatsioone ja interaktiivseid lugusid, ilma et oleks vaja kirjutada koodi. Scratch on mõeldud kõigile, kes soovivad õppida programmeerimise põhitõdesid lõbusal ja kaasahaaraval viisil.
Uuri täpsemalt: scratch.mit.edu
16-osaline videokursus, programmeerimine Python programmeerimiskeele abil Õppematerjali valmimine on rahastatud meetmest „Kaasaegse ja uuendusliku õppevara arendamine ja kasutuselevõtt“, klass+ projekti “Pärnu koolide digipööre oskusainetes” raames 2022 aastal. Videote autor on Jaanus Raudsik.
Kursus sobib ka väga hästi põhikooli III astmes õppivatele programmeerimishuvilistele.
Hour of Code on ülemaailmne algatus, mille eesmärk on tutvustada kõigile, eriti õpilastele, programmeerimise põhitõdesid ühe tunni jooksul. See pakub lihtsaid ja lõbusaid veebipõhiseid programmeerimisülesandeid, mis on mõeldud motiveerima ja julgustama inimesi programmeerimisega tegelema. Hour of Code sobib nii algajatele kui ka neile, kes soovivad oma teadmisi värskendada.
Uuri lisaks: hourofcode.com
Nii Tartu Ülikool kui TalTech on teinud ka põnevad MOOC programmeerimise kursused.
Need sobivad siis eelkõige gümnaasiumiõpilastele või siis väga tublidele põhikooli III astme õpilastele.
Keda huvitab küberkaitse pool, siis võib ennast kindlasti panna Targalt Internetis lehel, kust leiad põnevad küberturbe ülesanded.
Õppematerjalid õpetajatele
Informaatikaõpetuse materjalid ja soovitused (üks ülevaatlik tabel, kus on palju erinevaid materjale).
Informaatika digiõpik I kooliastmele
- Digitaalne ohutus
- Kood
- Digikunst
Informaatika digiõpik II kooliastmele
- Digihügieen
- Programmeerimine
- Digimeedia